Milline on lapsele turvalisim iste autos?

Milline on lapsele turvalisim iste autos?

29. May 2020, 12:17 Emmede Klubi Emmede Klubi

PZU kindlustus viis oma Facebooki lehel läbi küsitluse, kus uuris, milline koht autos on lapse turvavarustusele eelistatuim. Ligi pooled vastanutest arvasid, et kõige turvalisem on lapsel sõita kõrvalistuja selja taga. Kuigi kõrvalistuja taga on turvatoolile täiesti aktsepteeritav koht, ei ole see siiski õige vastus küsimusele, milline iste autos on lapsele kõige turvalisem.

PZU küsitluses osales ligi 4500 inimest. Vastanuist 50 protsenti pidas eelistatuimaks kohaks kõrvalistuja seljatagust, umbes 30 protsenti pidas parimaks juhi selja taga olevat istekohta. Esiistmele paigaldab turvatooli 15 protsenti vastanuist, auto tagaistme keskmist kohta eelistab vaid 5 protsenti vastanuist.

Kuigi kõigil autoistmeil peale juhikoha on korrektses turvavarustuses täiesti lubatud lapsi sõidutada ning tihti ongi peres lapsi mitu ja hõivatud kõik autoistmed, on uurijad tõepoolest paika pannud ka istekohtade turvalisuse järjekorra, selgitab MTÜ Laps Turvaliselt Autos nõustaja Anne-Mari Orgla.

Kõige ohutum koht autos on just iste, kuhu eesti vanemad PZA küsitluse järgi oma lapsi panema ei kipu - tagaistme keskmine koht. Raskes õnnetuses on tagaistme keskmisel kohal istuva inimese ellujäämistõenäosus 13 protsenti suurem, kui tagaistme külgmistel kohtadel istujail. Tagaistme keskmine koht on kõige kaugemal kõigist potentsiaalsetest kokkupõrkepunktidest, aga ka kõige kaugemal õnnetuse korral purunevast aknast auto kabiini jõudvatest ohtlikest esemetest ja klaasikildudest. "Näiteks kui on kolm last, soovitatakse suurim panna keskele, sest suurimal on üldjuhul kõige väiksema kaitsega turvavarustus," lisab Orgla.

Kõrvalistuja tagune ja juhi tagune iste on ohutuselt suhteliselt võrdselt teisel kohal. Kõige viimaseks valikuks võiks olla esirea kõrvaliste. Võrreldes auto esimest ja tagumist istmerida on esireas fataalses õnnetuses ellujäämise tõenäosus suisa 30 protsenti väiksem! Kui on ikkagi soov või vajadus last esiistmel sõidutada, soovitab Anne-Mari Orgla enne kindlasti tutvuda nii auto kui ka turvavarustuse kasutusjuhendiga. "Näiteks Subaru Foresteril pole kasutusjuhendi järgi lubatud alla 12-aastast esiistmele panna," toob ta hoiatava näite.

Orgla soovitab lapse esiistmel sõidutamise korral igal juhul välja lülitada auto turvapadi. Selg sõidusuunas turvavarustuse korral on see absoluutselt kohustuslik, sest muidu lööb õhkpadi õnnetuse korral tooli koos lapsega uppi vastu istet, mis võib kaasa tuua tõsiseid vigastusi või isegi surma. Nägu sõidusuunas turvavarustuse korral pole õhkpadja välja lülitamine kohustuslik, kuid siiski soovituslik. "Turvapadjad avanevad suure hoo ja jõuga," selgitab Orgla. Ta toob näite, et kui täiskasvanu hoiab oma jalgu armatuuril, siis õnnetuse korral avanev õhkpadi küll päästab inimese elu, kuid ühtlasi murrab täiskasvanu jalaluud. "Väikelapse keha ei ole valmis sellist jõudu vastu võtma, õhkpadi võib teha rohkem kahju kui kasu." Lapse aeg-ajalt esiistmel sõidutamise puhul võib saatuslikuks saada hajameelsus. Vahel tuleb vanematel küll meelde õhkpadi lapse jaoks välja lülitada, kuid ununeb vajadus õhkpadi täiskasvanu sõidutamiseks uuesti sisse lülitada. Seda ei tohi juhtuda, sest õhkpadi päästab õnnetuse korral täiskasvanu elu!

Kui õhkpatja pole mingil põhjusel võimalik välja lülitada, võiks näoga sõidusuunas turvavarustuse puhul lasta istme nii taha kui võimalik nõnda, et turvavöö jookseks jätkuvalt turvatooli tagant ega jääks mingil juhul sellest ettepoole, sest turvavöö eesmärk on õnnetuse ajal istujat tagasi tõmmata, mitte ettepoole vajuda lasta, meenutab Orgla. Õpetlikud pildid, kuidas turvavöö joosta võiks, on näiteks SIIN


Millisel autoistmel sõidavad Sinu lapsed?

 

20171122143210-96545.jpg