Miks ei sobi alla nelja-aastast last turvavööga autotooli kinnitada?

Miks ei sobi alla nelja-aastast last turvavööga autotooli kinnitada?

17. Oct 2017, 12:33 Emmede Klubi Emmede Klubi

Väikelapse autosse kinnitamiseks ei sobi tavaline 3-punkti turvavöö, sest väikelapse kehaehitus ja proportsioonid erinevad täiskasvanu omast ning väikelaps ei suuda veel mõista, et turvatoolist ei tohi end ette või välja koogutada.

 

Viimane auto turvavarustuse grupp on 15-36 kilogrammi kaaluvatele lastele mõeldud turvatoolid, milles istuv laps kinnitatakse ainult auto turvavöö abil. MTÜ Laps Turvaliselt Autos selgitab, miks sellisesse tooli ei sobi panna alla nelja-aastast - ka juhul, kui tema kehakaal ületab 15 kilogrammi.

"Tõesti, seaduse poolest võib panna 15 kilogrammi kaaluva lapse grupi 2/3 turvatoolidesse, kuid seadus ei tee seda lapsele turvalisimaks otsuseks. Seadus ning lapsele turvalisim valik ei ole alati samad," kirjutab turvalise autosõidu edendamiseks loodud MTÜ oma Facebooki leheküljel. 

"Nimelt on alla nelja-aastaste laste niudeluu hari liiga väike, põhimõtteliselt ei ole nende vaagen ning luustik piisavalt arenenud, et turvavöö oleks õnnetuse hetkel korrektselt paigas. Rääkimata sellest, et enamikul 3-4-aastastel ja veelgi noorematel pole vaimset võimet mõista, et nad peavad istuma alati paigal, et turvavöö saaks oma tööd teha."

Laps Turvaliselt Autos jagab fotosid aastal 2014 Rootsis VTI poolt läbiviidud kokkupõrkekatsest Lindkjøpingi katsekeskuses. Katse viidi läbi kiirusel 50 km/h, mida peetakse madalal kiirusel toimunud kokkupõrkeks:

20171016120927-20720.jpg

Piltidel on näha, et tagumisel istmereal sõidab viieaastane testnukk seljaga sõidusuunas turvatoolis Britax Max Way, kuhu ta on kinnitatud tooli enda 5-punkti turvarihmadega. Tema kõrval sõidab kolmeaastane testnukk Britax Kid XP turvatoolis, kuhu ta on kinnitatud auto 3-punkti turvavööga. Esiistmele on paigutatud üheksakuuse beebi testnukk turvahällis Britax Baby-Safe. Alumisel pildil on tagumise istmerea nukud pärast avariid... 

Pildilt on näha, et isegi kui laps istub toolis täiesti paigal ega kooguta end kaitsvate patjade vahelt välja (mida ühe-kahe-kolmeaastane laps paraku tegema kipub), võib tulemus muuta elu igaveseks - auto turvavöö lihtsalt ei hoia väikelapse kehaehitusega inimest paigal. Selg sõidusuunas sõitnud ja 5-punkti turvarihmadega kinnitatud nukku õnnetus paigalt liigutada ei suutnud. Kus asetseks aga turvavööga kinnitatud nukk juhul, kui kokkupõrge oleks toimunud sõidukiirusel 90 km/h või enam? 

Kõige turvalisem on tõsta laps uue grupi turvatooli alles siis, kui ta on eelmisest kaalu või pikkuse poolest välja kasvanud - mitte esimesel avaneval võimalusel. Näiteks: turvapadjaga toolide puhul on lubatud padjaga sõita 9-18 kg kaaluval lapsel, padjata 15-36 kg kaaluval lapsel. Padja võiks eemaldada, kui laps kaalub kuni 18 kg ja on üle nelja aasta vana. Patja pole vaja eemaldada esimesel võimalusel, kui laps kaalub küll 15 kg, kuid on alla nelja aasta vana.

Turvalisi sõite!


20171016121344-49373.jpg