Toitumisspetsialist: Väikelaps vajab täiskasvanust kordades enam rauda

Emmede Klubi
Emmede Klubi 26. november 2018 23:37

Toitaine, millest nii lastel kui ka täiskasvanutel kõige sagedamini puudu jääb, on raud. Samas ei tea tervelt kolmandik lapsevanemaist, et lapse keha vajab rauda kordades enam kui täiskasvanu. Selle mineraalaine puudus võib pärssida lapse arengut. 

Hiljuti Emmede Klubis läbi viidud küsitlusest* selgus, et Eesti lapsevanematest 32% arvates vajab väikelaps sama palju rauda kui täiskasvanu. Miks selline arvamus võib tekitada lapsele tõsiseid terviseprobleeme, selgitab toitumisspetsialist ja kampaania “Laps ei ole täiskasvanu” ekspert Kristin Salupuu.

Ühe- kuni kolmeaastasel lapsel on vaja 1 kg kehakaalu kohta 5,5 korda rohkem rauda kui täiskasvanul. Seega on väikelapse jaoks keskmiseks soovitatavaks koguseks 8 mg rauda päevas. Individuaalne vajadus sõltub lapse kehakaalust, pikkusest ja sellest, kuidas organism suudab rauda omastada.

Raual on tähtis roll lihaste töö ja aju arengu juures. Raud annab jõudu punaverelibledele, mille ülesanne on kanda hapnikku kõikidesse organitesse. Rauavaegus võib põhjustada sagedasemat haigestumist ning mahajäämist nii füüsilises kui ka vaimses arengus.

Rauapuudusele ehk aneemiale viitavad kahvatu nahk, kuivad juuksed, kergesti murduvad küüned, pidev väsimus ja himu süüa mittesöödavaid asju (nt mulda või kriiti). Aneemia ise ei ole aga haigus, vaid haiguse tunnus, mistõttu ilma arsti teadmata rauapreparaatide tarvitamine pole hea mõte - oluline leida rauapuuduse põhjustaja. Selleks võib olla nt sisemine verejooks, raua imendumise häired, toitumisprobleemid, aga ka hoopis B12-vitamiini või foolhappe puudus.

Täisväärtusliku toitumisega saab rauavaegusaneemiat ennetada, kuid kui see on juba diagnoositud, ei piisa raviks ainult õigest toitumisest - rauda peab lisaks võtma.

Rauarikkad toidud on nt kuumtöödeldud maks, sea- ja veisliha, keedetud oad ja munad, enamik pähkleid-seemneid.

Loomsest toidust pärit raud imendub oluliselt paremini kui taimset päritolu toidust. Samuti on lihas, kalas ja linnulihas MFP (meat, fish and poultry) faktor, mis raua imendumist parandab. Kaladest on rauarikkad lõhe ja tuunikala (kuid arvesse peab võtma, et kunstlikult kasvatatud kalas on väga vähe Omega 3 rasvhappeid).

Raua imendumist soodustab C-vitamiin, mistõttu on rauarikaste toitude kõrval oluline süüa ka seda sisaldavaid köögi- ja puuvilju - nt tsitruselised, paprika, mustad sõstrad, astelpajumarjad, brokoli, lehtkapsas.

Raua imendumist takistavad oksalaadid, fütiinhape ja mõned teised orgaanilised happed, aga ka liigne kohvi või tee tarbimine. Toitude leotamine, hapendamine ja idandamine aitab vähendada fütiinhappe negatiivseid mõjusid.

Lapseeas kujunenud söömisharjumused mõjutavad meid ka täiskasvanuna. Sellel, mida me sööme, on otsene mõju meie tervisele. Rohkem kampaania "Laps ei ole täiskasvanu" käigus koostatud teoreetilisi ja praktilisi nõuandeid leiad SIIT

* 2018. aasta augustis–septembris Aptamil3 poolt läbiviidud küsitluses osales 590 lapsevanemat, kes kasvatavad lapsi vanuses 1–3 aastat.

Kommenteerimiseks pead sisse logima Registreeru

Emmede Klubi lugejad testivad Philips Avent tooteid

Emmede Klubi lugeja Rael testis Philips Aventi õhuniisutajat!

Emmede Klubi lugeja Rael testis Philips Aventi õhuniisutajat!

Emmede Klubi lugeja Deili testis Philips Avent tassist joomise harjutuskomplekti

Emmede Klubi lugeja Deili testis Philips ...

Emmede Klubi lugeja Kristiina testis Philips Avent tassist joomise harjutuskomplekti

Emmede Klubi lugeja Kristiina testis Philips ...

Emmede Klubi lugeja Doris testis Philips Avent tassist joomise harjutuskomplekti

Emmede Klubi lugeja Doris testis Philips ...

Emmede Klubi lugeja Merje testis Philips Avent tassist joomise harjutuskomplekti

Emmede Klubi lugeja Merje testis Philips ...

ZOOMBOOK

ZOOMBOOK fotoraamatud
VIDEO! Zoombook: Näpunäiteid lapse esimeseks sünnipäevapeoks

VIDEO! Zoombook: Näpunäiteid lapse esimeseks sünnipäevapeoks

VIDEO! Beebiminutid: Zoombook fotoraamatud

VIDEO! Beebiminutid: Zoombook fotoraamatud

Südamlik innovatsioon - postkaardid saajale otse sinu nutitelefonist

Südamlik innovatsioon - postkaardid saajale otse ...

VIDEO! Beebipäevik: Kätlini fotonipid ja piltide talletamine fotoraamatusse

VIDEO! Beebipäevik: Kätlini fotonipid ja piltide ...

Fotoraamatute tootja ZOOMBOOK siseneb Eesti turule 1000 raamatu kinkimisega

Fotoraamatute tootja ZOOMBOOK siseneb Eesti turule ...

Emmede Klubi lugejate sünnituslood

Sünnilugu: Kuidas Romet enneaegselt siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Romet enneaegselt siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Rosaly-Marleen siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Rosaly-Marleen siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Georg siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Georg siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Armin siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Armin siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Kadriliis siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Kadriliis siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Karl siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Karl siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Saara siia ilma sai

Sünnilugu: Kuidas Saara siia ilma sai

Värskeimad blogipostitused

Gerri blogi: Ideaalne jõulumüsli

Gerri blogi: Ideaalne jõulumüsli

Kristi blogi: Jõuluaja maagia lapsevanemana

Kristi blogi: Jõuluaja maagia lapsevanemana

Marise blogi: Kas lumehelbeke või kõrge empaatiavõimega laps?

Marise blogi: Kas lumehelbeke või kõrge ...

Kristi blogi: Kahene - kas kohutav või vaimustav?

Kristi blogi: Kahene - kas kohutav ...

Marise blogi: Noored, kes ei leia enam pärismaailmas kohta

Marise blogi: Noored, kes ei leia ...

Raseduskalender

Sisesta oma viimase menstruatsiooni kuupäev, et välja selgitada, mitmes rasedusnädal sul hetkel käsil on.
Logi ennast sisse, et raseduskalender salvestada!
Registreeru